Bij affiliate marketing promoot jij producten of diensten van een merk zodat je commissie kunt verdienen. Deze commissie wordt gebaseerd op kliks of verkopen die zij genereren. Er zijn meestal vier spelers betrokken bij affiliate marketing. Het merk, het affiliate netwerk, de affiliate en de klant.
Je hebt affiliate marketing misschien waarschijnlijk wel eens gezien in de vorm van unieke kortingscodes, waarbij een influencer een code deelt die specifiek voor hem is aangemaakt. De code is exclusief voor volgers en zij kunnen de code gebruiken om kortingen te krijgen bij merken of bedrijven. Na het gebruik van de code weet het netwerk dat deze klanten via jou kwamen. En jij als affiliate krijgt hier dus voor betaald. Het voordeel van een kortingscode is dat de klant zelf ook nog korting krijgt.
Bijvoorbeeld: De commissie op product X is 30% het bedrijf geeft jou een kortingscode die jij aan jouw volgers kunt geven, om ze te motiveren om iets te kopen bij dit bedrijf. Met deze kortingscode krijgen zij 10% korting. (30% commissie – 10% kortingscode) dan hou je 20% commissie over. Een Win, win, win dus. (het bedrijf is blij met extra sales, de affiliate is blij met de commissies, en de klanten zijn blij omdat ze 10% korting kregen).
Naast kortingscodes worden er natuurlijk ook traditionele links gebruikt. Dit zijn unieke, traceerbare links die worden verstrekt door een affiliate netwerken. Dankzij deze links is het mogelijk om precies bij te houden hoeveel kliks en verkopen er als gevolg daarvan zijn gemaakt. Affiliate links kunnen overal op Instagram worden toegevoegd waar links zijn toegestaan. Instagram Stories, IGTV beschrijvingen en je Instagram biografie zijn allemaal affiliate link hotspots voor adverteerders die via instagram aan de slag gaan met affiliate marketing.