Affiliate marketing via TikTok

TikTok is een populaire app voor het maken en delen van korte video’s. Het is de nieuwste trend op sociale media geworden en wordt ook wel de nieuwe Google genoemd. Steeds meer mensen gebruiken het platform namelijk om informatie in te winnen, zo ook informatie over specifieke producten of diensten. De app is gratis te downloaden en te gebruiken, maar biedt wel in-app aankopen die kunnen worden gebruikt om virtuele cadeaus voor andere gebruikers te kopen. Dit is waar affiliate marketing om de hoek komt kijken. Benieuwd naar hoe affiliate marketing via TikTok precies werkt? Lees snel verder! 


TikTokAffiliate Site

Wat is TikTok precies?

TikTok is een social media platform, afkomstig uit China. Het platform groeit enorm snel en trekt inmiddels meer dan 500 miljoen bezoekers per maand. TikTok was in eerste instantie bedoeld om korte video’s tot maximaal 15 seconden te uploaden, maar inmiddels is het mogelijk om video’s tot 10 minuten te uploaden. Alhoewel dit niet aan te raden is, is het in sommige gevallen wel handig dat de video’s langer mogen duren. Heb je bijvoorbeeld een mooie informatieve animatievideo van 30 seconden, dan is dit de perfecte video voor een marketingcampagne op TikTok.

Je kunt video’s uploaden in allerlei verschillende niches. Ga je echter als bedrijf aan de slag met TikTok, dan is het belangrijk om zoveel mogelijk actief te zijn op video’s die binnen de niche vallen. Op die manier laat je TikTok zien dat je in een specifieke niche werkzaam bent en dat jouw video’s dus ook aan mensen die naar vergelijkbare video’s kijken, getoond moeten worden. Dit helpt bij het vergroten van je bereik en het laten groeien van je account.

Wat is het TikTok Partnerprogramma? 

Affiliate marketing via TikTok is een nieuwe en veelbelovende manier voor adverteerders om hun producten en diensten te promoten. Het partnerprogramma van TikTok biedt merken de mogelijkheid om met influencers samen te werken om gesponsorde inhoud op het platform te creëren, wat kan leiden tot een grotere betrokkenheid van consumenten. Om hier gebruik van te maken maak je een advertiser account aan op TikTok.

Dit werkt in principe hetzelfde als Google Ads, maar in plaats van foto’s ga je nu aan de slag met het uploaden van video-reclames. Deze video’s kun je laten opnemen door TikTok influencers tegen een x bedrag, maar je kunt er ook voor kiezen om zelf content te maken. Adverteer je op TikTok dan worden de video’s getoond zodra gebruikers de app openen en tijdens het scrollen.

Vanaf hoeveel volgers kun je cadeautjes ontvangen op TikTok? 

Om cadeautjes te kunnen ontvangen op TikTok heb je minimaal 10.000 volgers nodig. Voor veel bedrijven duurt het even voordat je dit aantal volgers bereikt hebt, maar als het eenmaal zo ver is dan zijn cadeautjes een slimme manier om extra inkomsten binnen te halen. Heb je 1000 volgers, dan kun je een TikTok Live stream openen. Tijdens de live stream is het voor kijkers mogelijk om stickers toe te sturen waar jij als maker voor betaald wordt. In dit geval ben je nog niet zozeer bezig met affiliate marketing, maar heb je wel de kans om je account om te toveren tot een nieuwe inkomstenstroom.

TikTokAffiliatePhonePic2

Affiliate marketing via TikTok 

Ben je een affiliate marketeer met gevoel voor het maken van video’s? Dan kun je TikTok gebruiken om je affiliate producten of diensten te promoten. Dit kun je op verschillende manieren doen. Wil je écht succesvol zijn met je TikTok kanaal? Dan zijn er bovendien een paar handige tips die je kunt toepassen bij het maken van video’s.

Zet de link naar de meest succesvolle product of dienst in je bio

Heb je een niche gevonden? Dan begin je met het volgen van een paar accounts binnen deze niche. Hierna is het slim om in de eerste twee weken dat je account online is, per dag 3 video’s te uploaden. Als je dit consistent doet dan pikt het algoritme van TikTok je account sneller op, waardoor je sneller een viral video te pakken hebt.

Probeer in zoveel mogelijk video’s te verwijzen naar je profiel en een klik op de link in je bio. Door je affiliate in je bio te plaatsen en mensen hierop te wijzen wordt de kans groter dat mensen via jouw affiliate link kopen. Het helpt om hier 100% transparant over te zijn en te vertellen dat je volgers jou helpen als ze op jouw link klikken en direct een aankoop doen.

Maak een LinkTree aan om meer producten en diensten te promoten

Heb je niet één maar meerdere producten of diensten die je wilt promoten via TikTok? Dan is het slim om een LinkTree te bouwen. In principe is dit een link die doorverwijst nar andere links op een zeer eenvoudige en laagdrempelige manier. Heb je dus meerdere producten of diensten, dan kun je hiernaar verwijzen in de LinkTree.

LinkTree’s worden voornamelijk gebruikt op social media, omdat de meeste bio’s slechts één link toestaan. Met LinkTree is het mogelijk om deze ene link om te toveren naar meerdere links. Handig!

Maak gebruik van populaire sounds

Ga je aan de slag met het maken van TikTok video’s, dan heb je keuze uit duizenden commerciële sounds en geluiden die door gebruikers zijn gemaakt. Door de meest populaire sounds voor jouw video te gebruiken, vergroot je de kans op veel views. Probeer er snel bij te zijn, want per populaire sound worden er al snel honderden duizenden video’s geüpload. Ben je er vroeg bij, dan lift je mee op de aandacht van anderen wat positief kan uitpakken voor jou als affiliate marketeer.

TikTokAffiliateProgramPic1

Zorg voor een pakkend begin

Op TikTok is het van groot belang dat de eerste 5 seconden interessant genoeg zijn om de aandacht van de kijker te grijpen. Krijg je kijkers zo ver dat ze de video helemaal afkijken, dan heeft dit positieve gevolgen voor de views op je video. Spoor volgers en kijkers ook aan om je video’s op te slaan en te delen om het algoritme een push te geven.

Maak loop-video’s of korte video’s met veel tekst

Loop-video’s zijn video’s waarvan je het eind niet van het begin kunt onderscheiden. Als je dit voor je zakelijke video’s doet, dan zal één kijker in het beste geval meerdere views opleveren. Dit is positief voor je account, want het zorgt ervoor dat je video’s sneller op de For You page worden getoond. Hier vind je video’s die door het TikTok algoritme zijn uitgekozen als beste video’s in een specifieke niche.

Het helpt ook om korte video’s van ongeveer 5 seconden te maken. Plaats een lap tekst over jouw product of dienst in de video, zodat mensen langer dan 5 seconden aan het lezen zijn. Tegen de tijd dat iemand de tekst heeft gelezen, is de video in het mooiste geval een aantal keer herhaalt. Ook dit zorgt voor meer engagement met je TikTok account.