Allemaal heel leuk en aardig, klinkt heel interessant, maar waar moet je beginnen? In principe is het een duidelijk stappenplan en is het ook vrij eenvoudig om met affiliate marketing te beginnen. Je hoeft geen uitgebreid bedrijfsplan te schrijven en ook geen leningen aan te vragen. Wat je wel moet hebben is een goed plan/strategie. Te beginnen met.
Het onderwerp of jouw niche kiezen (waar gaat je website over)
Het allerbelangrijkste is het kiezen van het onderwerp of niche. Waarover ga jij content maken? De keuze die jij maakt is zo goed als allesbepalend. Het moet namelijk een onderwerp of niche zijn over iets wat andere mensen ook aanspreekt, en het helpt in het begin ook als je deze markt zelf ook interessant vindt. Als je iets wil verkopen/promoten via je website, dan kan dit natuurlijk als hier andere mensen ook echt naar op zoek zijn. Iets waar jij wel invloed op hebt met jouw manier van promoten. Als jij mensen enthousiast kan maken, of in kan laten zien hoe leuk een product is, dan zul je zien dat het ook sneller verkoopt.
Als je net begint met affiliate marketing is het aan te raden dat je voor een niche kiest dat jij zelf ook interessant vind. Dit omdat de meeste beginnende affiliates zelf de content schrijven. Stel je wilt 100 verschillende artikelen schrijven over een bepaalde markt. Dan helpt het als jijzelf ook interesse in deze markt hebt. (of dat je er al veel over weet) Dit scheelt tijd tijdens het onderzoeken waarover je allemaal kunt schrijven.
Je bent in het begin vooral tijd kwijt in het verdiepen/onderzoeken naar de markt waarin jij iets wilt starten. Het is veel effectiever als je iets kiest waarvan jij al verstand hebt, waar jij veel over weet, iets wat jouw expertise is. De affiliate producten of diensten die je gaat verkopen, kan je alleen goed verkopen, als je weet waar jij het over hebt. Daarnaast dien je ook nog een bepaalde mate van kwaliteit te kunnen bepalen. Je wil immers geen rotzooi aanbieden.
Niet iedereen heeft zo’n onderwerp of niche waar hij of zij direct veel over weten. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Als jij namelijk een onderwerp kiest dat je echt leuk en interessant vindt, dan is het ook zeker niet erg om daar veel nieuwe dingen over te leren. Het kost je dan alleen wat meer tijd en moeite. Maar het zal ook zeker de moeite waard zijn.
Het onderwerp en de niche kiezen
Je hebt een paar onderwerpen opgeschreven die je leuk vindt, en daar kan je wat onderwerpen naast zetten waar jij goed in bent. Met een beetje geluk heb je iets waar je goed in bent en wat je ook heel leuk en interessant vindt. En anders is het tijd om te kiezen en om te specificeren.
Een specifieke niche kiezen
Wanneer je een onderwerp hebt gekozen(sport), maar nog geen niche(voetbal), dan is dat onderwerp hoogstwaarschijnlijk veel te breed. Stel dat jij van sport houdt, dan is dat jouw onderwerp. Jouw lievelingssport is voetbal, en daar kan jij dan jouw niche van maken.
De niche voetbal is dan nog heel erg breed. Je kan er allerhande producten en diensten over aanbieden. Je kan er dan voor kiezen om alles van alle clubs te promoten, maar het is vaak aan te raden om ook dat nog verder te specificeren. Bijvoorbeeld van een specifieke club, of een specifiek product of een specifieke dienst. Je kiest dan eigenlijk jouw micro niche.
Natuurlijk ga je er dan naar kijken of jij met jouw keuze wel commissie kan verdienen. Dat doe je met een marktonderzoek. Mocht het mogelijk zijn om verschillende artikelen te promoten, dan ben je al een heel eind met de start van jouw affiliate marketing business.
Marktonderzoek naar jouw niche
Het marktonderzoek is bepalend voor jouw succes. Jij kan iets wel helemaal geweldig vinden, maar jij wil er geld aan verdienen, door iets aan de man te brengen, en als die man dat product of die dienst niet interessant vindt, dan heb je dikke pech. En dat is toch wel erg zonde van alle tijd en moeite die je er al ingestoken hebt.
Jij wil er dus achterkomen of er een groep mensen is die geld uitgeven aan jouw niche. Dit doe je met een marktonderzoek ook wel keyword research of in het Nederlands: zoekwoorden onderzoek te doen. Hier later meer over
Bij welke doelgroep wil jij de interesse opwekken?
Je kan wel zeggen dat je aan iedereen wil verkopen, maar dan zal je minder verkopen dan wanneer je kiest voor een doelgroep. Wat jouw doelgroep precies is, dat vul je helemaal zelf in, en dat wordt mede bepaald door het product of de dienst die jij wil promoten.
Stel jij wil online vastgoed promoten. Mensen die willen beleggen in vastgoed, zijn bijvoorbeeld mensen die gespaard hebben, mensen die geld over hebben, mensen die een meevaller hebben gehad. Die mensen, dat is jouw doelgroep. En hoe beter jij jouw doelgroep kent en begrijpt, des te beter kan jij ook jouw product of dienst promoten.
Je leert jouw doelgroep kennen door deze te analyseren. Hoe meer overeenkomsten jij kan vinden tussen de mensen in jouw doelgroep, des te makkelijker is het om jouw product of dienst te gaan promoten, en des te meer jij jouw doelgroep ook zal aanspreken, met bijvoorbeeld een affiliate website.
Maar jij wil er vooral achterkomen hoe jij een situatie van jouw doelgroep kan verbeteren, hoe jij een probleem kan oplossen of hoe jij het allemaal net wat leuker en interessanter kan maken. Dan heb jij jouw doelgroep namelijk iets te bieden. Iets waar ze iets aan hebben, op welke manier dan ook, en waar ze dus geld aan uit willen geven.
Is er wel vraag naar jouw product of dienst?
Zijn er wel mensen die interesse hebben in jouw product of dienst. Een goede indicatie daarvan is hoe vaak er in zoekmachines, zoals Google, gezocht wordt naar jouw product of dienst, of iets wat daarmee te maken heeft.
Stel je hebt een website over honden en met deze website denk je aan een nieuw artikel om een bepaalde hondenriem promoten, dan wil jij weten hoeveel mensen zoeken naar hondenriem. Om er achter te komen hoeveel mensen per maand op “hondenriem” zoeken maken we gebruik van speciale programma’s. (Keyword tools)
Je krijgt dan bijvoorbeeld te zien dat er een x-aantal keer per maand naar jouw zoekwoord gezocht is. Zoals je hier boven ziet wordt er 7,200 keer per maand in Nederland naar ‘hondenriem’ gezocht wordt, dan is dat de interesse voor jouw niche. Je krijgt niet alleen te zien hoeveel interesse er voor is, maar je kan dan ook zien welke andere zoekwoorden, gerelateerd aan jouw zoekwoord, gezocht worden.
Denk dan bijvoorbeeld aan:
Flexi hondenriem (1500 x per maand opgezocht)
Leren hondenriem (800 x per maand opgezocht)
Zoals je ziet in de foto hierboven kun je direct zien hoeveel mensen per maand op die gerelateerde zoekwoorden zoeken. Zo kun je goed uit afleiden of er wel vraag is naar jouw product of dienst. Bedenk vervolgens zelf ook nog meer zoekwoorden. Die je ook weer met de keyword tool kan onderzoeken. Zo krijg je niet alleen een hele lijst met producten of diensten, maar je weet ook of jouw niche potentie heeft.
Geld verdienen binnen jouw doelgroep
Het is ook wel handig om te weten of jij geld kan verdienen binnen jouw doelgroep. Je wil extra inkomsten opbouwen en uiteindelijk ook groeien. Daar moet dan wel ruimte voor zijn. Jij moet dus voldoende kunnen aanbieden, waar ook interesse in is. Neem jouw niche en maak dan een lijstje van verkoopbare producten en/of diensten.
Je ziet dan snel genoeg of je er geld aan kan verdienen. Je kan kiezen voor een breed assortiment, met veel verschillende producten of diensten, maar je kan ook kiezen voor een speciale niche. Daar zijn misschien niet veel producten voor, maar je krijgt dan bijvoorbeeld per product of dienst wel een hoge commissie.
Een duur product, met een hoge commissie, waar veel vraag naar is, levert natuurlijk meer op dan een goedkoop product, met een lage commissie, waar wel of niet veel vraag naar is. Een concreet voorbeeld is om een boek met een jacuzzi te vergelijken.
Van een boek zijn er veel, veel genres, veel soorten, veel veel veel. Gemiddeld zijn boeken niet heel erg duur per stuk, en daardoor krijg jij per verkocht boek een lage commissie, maar er zijn wel heel veel mensen die geld aan boeken uitgeven, en als dat in jouw niche het geval is, dan kan je er leuk geld mee verdienen.
Een jacuzzi is een stuk duurder dan een boek, maar de prijs is ook een stuk hoger. Stel je zou exact het zelfde percentage krijgen (10%) als commissie. Stel een Jacuzzi is 2500 euro. Hierop krijg je dus 250 euro per verkochte jacuzzi. Laten we voor het gemak er van uit gaan dat een boek gemiddeld 25 euro kost. Als je hierop 10% commissie zou krijgen krijg je dus 2,50 per verkocht boek. Met andere woorden qua commissie staan 100 boeken gelijk aan 1 verkochte jacuzzi.
Het is dan ook voor de hand liggend dat de producten waar je het meeste kunt verdienen ook de meeste concurrenten actief zijn. Wij onderscheiden dit in 3 opties:
- Hoge zoekvolumes met een lage commissie (Doordat je een lage commissie krijgt is het voor sommige affiliates niet interessant genoeg op hierop te focussen) Hier liggen dus veel kansen als beginner.
- Lage zoekvolumes met een hoge commissie (Door de lage zoekvolumes lijken producten minder interessant, maar de hoge vergoeding trekt dit weer goed.
- Hoge zoekvolumes met een hoge commissie (Dit zijn de beste niches, denk aan verzekeringen, casino’s, online cursussen ect. (De concurrentie is hier enorm hoog op, je moet dus echt goed weten wat je doet.) (Niet aan te raden voor beginnende affiliates)
Houd hier dus ook rekening mee bij de keuze van jouw niche.
Wie doet al wat jij wil doen?
Het is ook wel belangrijk om te weten wie al bezig is met wat jij wil gaan doen. Wie is jouw concurrentie? Heeft het dan nog wel zin om mee te gaan doen? Je wil minimaal hetzelfde bieden als jouw concurrenten, maar eigenlijk wil jij nog beter zijn dan jouw concurrenten. Je begint dus met te kijken wie jouw concurrenten zijn en wat ze allemaal aanbieden.
Je kan bijvoorbeeld jouw eigen zoektermen ingeven bij een zoekmachine zoals Google, en kijken welke websites dan bovenaan staan. Je kan dan kijken hoe die websites het doen. Hoe benaderen ze het onderwerp, waar schrijven ze over, wat promoten ze precies en op welke manieren wordt dat gedaan?
Kijk vooral ook naar wat jij mist en wat jij anders zou doen. De kans is groot dat de bezoekers van die website hetzelfde missen of liever anders zouden zien zoals jij. En let er vooral ook op wat jouw concurrent doet om een inkomen te verdienen. Wat promoot jouw affiliate concurrent precies?
Je krijgt dan een goed idee van waaraan je kan verdienen en wat je kan verdienen. En dat kan je dan ook nog eens gaan optimaliseren. Misschien worden er geen vragen beantwoord of heeft de website geen tijdloze content. Het is belangrijk dat jij dat allemaal op een rijtje hebt, voor je gaat beginnen. Let ook op wat jij nog mist bij jouw concurrenten en of je nog andere producten of diensten kan aanbieden.
Wat voor een content ga je maken?
Om een product of dienst te promoten, dien je content te maken. Er zijn vele soorten media en je kan voor 1 medium kiezen, bijvoorbeeld. In deze moderne tijd, waarin cross-mediale content heel eenvoudig zelf te creëren is, zou je jezelf eigenlijk niet moeten beperken.
De een voelt zich prettig bij vlogs, een ander schrijft liever artikelen. Je dient dus te bepalen wat bij jou past.
Voel jij je ongemakkelijk voor een camera, dan wil je waarschijnlijk liever schrijven, of een podcast maken. Je kan het ook allemaal doen, en oefening baart natuurlijk kunst. Wat jij het beste doet, wil je dan voornamelijk doen.
Je kan ervoor kiezen om een eigen affiliate marketing website te maken, en je kan sociale media gebruiken. Ook hierbij kan je kiezen voor allebei, of voor eentje. Affiliate marketing website eigenaren maken wel enige kosten, terwijl sociale media gratis is. Je kan er ook voor kiezen om eerst met social media te beginnen, en als je dan wat verdiend hebt, dan investeer je in een affiliate marketing website.
Een eigen website heeft wel veel meer voordelen. Zo ben je minder afhankelijk van algoritmes en hoef je niet bang te zijn dat nieuwe artikelen maar heel kort zichtbaar zijn. Hoewel het heel druk is op social media, is het daar ook lastiger om de aandacht te trekken.
Jouw affiliate website
De beste optie is om te kiezen voor een eigen affiliate website. Je kan dan een passief inkomen verdienen. De artikelen, vlogs, of andere producties, die jij op jouw website staat, blijven staan, en die blijven ook bezoekers genereren. Iedere keer dat iemand vanaf jouw website doorklikt naar een verkoopsite, kan jij commissie verdienen. Dus ook nog lang nadat jij er tijd in gestoken hebt om de artikelen of vlogs te maken. Om een voorbeeld te geven, stel je schrijft vandaag een artikel over de beste hondenriem. Met artikel zal je de komende jaren (net zolang je website online blijft, geld kunnen opleveren.)
Op social media dring je mensen eigenlijk jouw content op. Ze zijn er niet naar op zoek, maar krijgen het wel in hun gezicht geduwd. Op jouw website komen ze terecht, omdat ze ergens naar zoeken. Wanneer jij ervoor zorgt dat jij dan goede producten of diensten hebt, voor dat waar iemand naar op zoek is, dan is de kans dat je iets verkoopt natuurlijk vele malen groter.
Jouw bezoekers zijn dan ook blij met jou en zullen ook sneller terugkomen op jouw website. En het handige is dat jij op jouw eigen website ook de volledige controle hebt over het dataverkeer. Er zijn tools te krijgen waarmee jij precies kan zien welke affiliate links aangeklikt worden, en ook bij welke artikelen ze dan op die link geklikt hebben. Hier kan jij jouw content op aanpassen. Bij social media heb jij die mogelijkheden niet.
Wat komt jouw bezoeker eigenlijk doen?
Het is belangrijk dat jij je bewust bent van de intentie van jouw bezoeker. Wat zoekt diegene en waarom komen ze dan bij jou terecht? Jij kan denken dat iemand algemene informatie zoekt, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Meestal weten mensen wel al wat ze zoeken, en zoeken ze juist meer specifieke informatie over het betreffende onderwerp.
Voorbeeld: “De beste hondenriem” of “Hoe lang duurt de zwangerschap van een hond” Beide zijn informatieve artikelen, maar mensen die op zoek zijn naar de beste hondenriem, zijn hoogstwaarschijnlijk klaar om te kopen en hebben nog een klein beetje informatie nodig. Terwijl het andere artikel echt puur dient als informatie. Ze lezen je artikel, en klikken je website weg.
Het oplossen van problemen, of antwoord geven op vragen is dus een enorm goede kans om geld te verdienen. Je lost een probleem op of maakt iets makkelijker, leuker, handiger, en ga zo maar door. Het is dus heel belangrijk om te bepalen wat jouw bezoeker eigenlijk komt doen.
Voorbeeld: Je schrijft een super informatief artikel over de beste hondenriemen. Bijvoorbeeld: Wat is een hondenriem? Waar moet je op letten bij het kopen? Ect. In dit artikel link je vervolgens een aantal keer naar een webshop die deze artikelen verkoopt. Dit zijn artikelen die super goed converteren. Je helpt tenslotte de bezoeker met zijn vraag.
Houdt daarbij ook in gedachte dat wat ze komen doen over verschillende onderwerpen kan gaan. Door daar zoveel mogelijk op in te spelen, kan jij een passieve inkomstenbron neerzetten.
Wat biedt jij meer dan een andere affiliate marketing website
Steeds meer verkopers zien in dat affiliate marketing goedkoper en handiger is dan het gebruik van adverteerders. Er is dus een groot aanbod van producten en diensten. Dat kunnen digitale producten zijn, denk dan bijvoorbeeld aan een e-book, maar het kan ook een fysiek product zijn, zoals een jacuzzi, of gewoon een dienst.
Er zijn ook steeds meer mensen die met affiliate marketing beginnen. Het is dan wel zo fijn als jij tussen alle andere aanbieders opvalt. Dat doe je met unieke content. Als jij alleen maar alle informatie die al online staat kopieert, dan heb jij niets meer te bieden dan anderen. De kans dat je meer aandacht trekt dan adverteerders, andere affiliate websites, en dat je er aan gaat verdienen, is op die manier behoorlijk klein.
Jouw content is ook bepalend voor waar jij gezien wordt. Dat komt door het algoritme van Google. Als jouw content hetzelfde is als dat van anderen, dezelfde kwaliteit heeft, en dezelfde informatie heeft, waarom zou jij dan beter zichtbaar zijn?
Dit is ook lastig, want je kan over een jacuzzi maar beperkt uitbreiden en vertellen. Het doet wat het doet, en het is wat het is, en het werkt zoals het werkt. Het is lastig om daar meer van te maken. Wat jij wel kan toevoegen, is jouw persoonlijke ervaring met het product of de dienst. Het is dan ook makkelijker om een unieke invalshoek te bedenken.
Kijk naar wat er allemaal op de markt is, en richt jou vooral ook op wat er niet is. Stel dat iemand zoekt naar een verjaardagscadeautje voor een kind van 1 jaar. Dan moet diegene alle speelgoedsites afgaan en daar zoeken op leeftijd. Als jij op jouw affiliate website een artikel hebt met de 10 leukste cadeautjes voor een kindje van 1 jaar, met een affiliate link naar de cadeautjes, dan is dat heel handig voor mensen, en is de kans groot dat ze jouw affiliate link gebruiken.
Met welke content kan je een passief inkomen verdienen
Dit is met de content waar de search intent klopt. Hierboven hebben we net al een voorbeeld gegeven. Het is belangrijk dat je content schrijft waar mensen die willen kopen naar opzoek zijn. Dit is de content waarop je verdiend.
Houd bezoekers vast
Door interactie met jouw bezoekers te creëren, komen ze ook terug. Je bouwt als het ware een netwerk op. Die mensen weten dat ze voor bepaalde content het beste op jouw website kunnen kijken. Nodig ze daarom ook uit om te reageren. Je leert er ook betere content van maken.
Misschien laat jij vragen open in jouw artikelen over de beste niches. Als bezoekers die vragen vervolgens aan jou kunnen stellen, dan kan jij jouw artikelen aanvullen, de vragen van jouw bezoekers beantwoorden, en je hebt direct contact met de bezoekers.
Wanneer dat een prettig contact is, dan kunnen mensen zien dat jij een service biedt, en dan komen ze ook bij jou terug. Je werkt dan ook aan de gun factor. Zo kan jij jouw bezoekersaantal laten groeien.
Vraag jouw bezoekers ook om jouw content te delen. Sharing would be great! Zo worden jouw bezoekers ook promotors van jouw affiliate link.
Affiliate link en e-mail marketing
Met een website heb jij ook de mogelijkheid om de e-mailadressen van jouw bezoekers te verzamelen. Dit is handig, want je kan dan ook een nieuwe affiliate link, van nieuwe producten of diensten, per e-mail sturen. Jouw bezoeker is daar misschien niet direct naar op zoek, maar kan dankzij de e-mail wel interesse in krijgen.
Je kan op heel veel manieren de e-mailadressen van jouw bezoekers verzamelen. Bijvoorbeeld door een e-book of een cursus cadeau te geven en door mensen te vragen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Je kan dan ook om een reactie vragen of een vraag stellen in die e-mail. Je krijgt ook dan weer persoonlijk contact met jouw bezoeker.
Bouw jouw affiliate marketing website
Als je het nog nooit hebt gedaan, dan klinkt het bouwen van een website heel erg ingewikkeld. Dankzij onder meer WordPress, valt dat hartstikke mee. WordPress heeft bijvoorbeeld de WordPress one click installer. Je vult wat gegevens in, klikt een paar keer, en er wordt een website op jouw serverruimte geïnstalleerd. (En ja dit is volledig gratis)
Serverruimte krijg je bij een hosting provider. (bijvoorbeeld Transip.nl of Vimexx) Daar kan je meestal jouw domeinnaam registreren en serverruimte huren. In het begin kan je een heel goedkoop pakket kiezen, bijvoorbeeld met beperkt dataverkeer. Je hebt dan nog geen onbeperkt dataverkeer nodig. Als je meer bezoekers krijgt, dan kan je ook meer dataverkeer afnemen. Dat geldt ook voor voldoende webruimte. De kosten hiervoor zijn ongeveer 5 euro per maand.
Kies een professioneel thema, en zorg dat je al wat content op jouw website hebt staan voor je aan de slag gaat met promoten. Je hebt eerder bij het marktonderzoek al gekeken naar wat de beste niches voor jou zijn, en welke producten en diensten je dan kan promoten. (en ja ook dit is gratis)